Artrose is een mooie term voor slijtage of degeneratie.
Het is een gewrichtsaandoening die ontstaat tijdens het natuurlijke verouderingsproces. Er is sprake van het verstijven van het kraakbeen en komt het meest voor in de knie, rug en heup. Vaak wordt er bij artrose gezegd: “Er is niets aan te doen, u moet ermee leren leven”. Dat is niet helemaal waar. Ook al kan het proces niet worden teruggedraaid, de Chiropractor kan de pijn en stijfheid verminderen en het slijtageproces vertragen.

Artrose is te herkennen aan een beperkte beweeglijkheid (stijfheid) van de aangedane gewrichten. Dat gaat vaak gepaard met pijn rond het verstijfde gewricht. Zit de artrose in de wervelkolom, dan kan de pijn uitstralen naar armen, benen, hoofd of borst. Soms hebt u daarbij last van tintelingen. Kenmerkend voor artrose is dat de pijn het ergst is als u net met bewegen begint. ‘s Morgens bijvoorbeeld bij het opstaan of na een lange zit. De pijn neemt af als u eenmaal op gang bent gekomen. Alleen bij artrose in een vergevorderd stadium houdt de pijn ook daarna nog aan.

De artrose zelf kan de chiropractor niet verhelpen, maar door de artrose gaan de gewrichten minder goed functioneren en de beperkte functie geeft de pijnklachten. Vaak zie je dat na een relatief pijnvrije periode de klachten langzaam weer opbouwen. Dit komt omdat de functie van de gewrichten is veranderd door de artrose en dat de gewrichten langzaam weer minder goed gaan functioneren.

Beweging is de beste remedie tegen artrose, zowel ter voorkoming als ter genezing ervan. Mits dat op een verstandige manier gebeurt! Verkeerd bewegen kan de klachten juist doen verergeren. Rustige, geleidelijke bewegingen zoals lopen, fietsen en zwemmen zijn het beste. Ook zijn goede voeding en een goede houding van belang.