Wij hechten veel waarde aan uw privacy. Onze praktijk handelt volgens de AVG/ GDPR richtlijnen. Zie voor meer informatie ons privacy beleid.
Klachtenregeling MoveWell - Chiropractie Zeist
Privacy beleid. Onze privacyverklaring
De klachtenregeling kan bestaan uit 4 verschillende mogelijkheden
- Overleg met u behandelende chiropractor, fysiotherapeut of oefentherapeut.
- Overleg met leidinggevende of praktijkeigenaar.
- Advies over patiëntrechten en klachtwegen
- De klachtenregeling van de beroepsorganisaties: NCA (chiropractie) of KNGF (fysiotherapie)
1. Overleg met u behandelende chiropractor, fysiotherapeut of oefentherapeut
De eerste stap is altijd om het gesprek aan te gaan met uw behandelend zorgverlener. Ons uitgangspunt is om er samen goed uit te komen, en daar maken wij graag tijd voor vrij. We begrijpen dat zo’n gesprek spannend of confronterend kan zijn. Neem daarom gerust uw partner, een familielid of iemand anders die u vertrouwt mee.
2. Overleg met leidinggevende of praktijkeigenaar
Wanneer u er samen met uw behandelend zorgverlener niet uitkomt, kunt u uw klacht bespreken met de leidinggevende en/of de praktijkeigenaar. Zij nemen uw klacht serieus in behandeling en gaan graag met u in gesprek. Daarbij wordt altijd gezocht naar een passende oplossing.
3. Advies over patiëntrechten en klachtwegen
U kunt ook advies en ondersteuning krijgen via het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg. Vindt u het lastig om uw chiropractor, fysiotherapeut of oefentherapeut direct aan te spreken, of lukt het niet om er samen uit te komen? Dan kunt u terecht bij een Zorgbelangorganisatie in uw regio. Deze organisaties informeren u over uw rechten als patiënt en geven telefonisch of per e-mail advies over mogelijke stappen en klachtenprocedures.
Voor meer informatie en de regionale adviespunten kijk op www.zorgbelang-nederland.nl
4. De klachtenregeling van de beroepsorganisaties; NCA/ DCF (chiropractie) of KNGF (fysiotherapie)
Mocht de klachtenregeling binnen onze praktijk onverhoopt niet naar tevredenheid verlopen, dan kunt u uw klacht indienen bij de beroepsvereniging. Onze chiropractoren en fysiotherapeuten zijn aangesloten bij verschillende beroepsorganisaties. Dit zijn de NCA (Nederlandse Chiropractoren Associatie) en DCF (Dutch Chiropractic Federation) voor chiropractoren en het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) voor fysiotherapeuten.
4B. Uw behandelaar is een chiropractor
Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht binnen MoveWell? Dan kan de Nederlandse Chiropractoren Associatie (NCA) of de Dutch Chiropractic Federation (DCF) bemiddelen. In eerste instantie zal de beroepsvereniging samen met u en uw chiropractor proberen tot een oplossing te komen. Hiervoor wordt een onafhankelijke functionaris aangesteld. Beide partijen werken hier vanzelfsprekend aan mee. Wanneer de bemiddeling succesvol verloopt, wordt er geen formele klacht ingediend. De klachtenfunctionaris werkt volgens het beroepsprofiel van de VKIG en kan daarnaast aanbevelingen doen om de zorg verder te verbeteren.
Meer informatie over de klachtenfunctionaris kunt u hier lezen: https://www.nca.nl/s/Klachtenfunctionaris.pdf
Als bemiddeling niet naar wens verloopt, kan er sprake zijn van een geschil. Voor chiropractoren die zijn aangesloten bij de NCA is via de Stichting Chiropractie Nederland (SCN) een geschillenregeling beschikbaar. Voor chiropractoren die zijn aangesloten bij de DCF (Dutch Chiropractic Federation) loopt de geschillenregeling via de SNRC.
Conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) zijn alle bij SCN/SNRC geregistreerde chiropractoren (en andere zorgdisciplines binnen het Complementaire Beweegzorg Register – CBZR) aangesloten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze commissie heeft ruimere bevoegdheden, doet een bindende uitspraak en kan schadeclaims in behandeling nemen en toekennen.
Meer informatie kunt u opvragen bij de klachtenfunctionaris van de NCA of DCF.
Kijk hier voor informatie over het indienen van een klacht: https://www.nca.nl/s/KLACHTENREGELING.pdf


